Zdrowie psychiczne definiowane jest przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) jako „pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka”. Warto zwrócić uwagę, ze zdrowie psychiczne nie jest jednoznaczne z brakiem choroby psychicznej. W życiu każdego człowieka przychodzą trudniejsze momenty, kiedy jest “ciężko na duchu”. Jest wiele czynników, które mogą wpływać na gorsze samopoczucie. Ważne jest, aby zwracać uwagę na m.in takie objawy jak obniżony nastrój, długotrwały smutek, zmęczenie, lęk. Są to nieuniknione stany, jednakże dobrze jest nie lekceważyć ich, gdyż utrzymujące się dłużej tego typu objawy mogą prowadzić do rozwinięcia się chorób psychicznych. Zaburzenia zdrowia psychicznego są coraz poważniejszym zagrożeniem na całym świecie.
Jak zadbać o utrzymanie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia każdego dnia ? Jak dbać
o swoją kondycję psychiczną? Oto kilka wskazówek jakie otrzymali nasi uczniowie:
Bądź aktywny – ruszaj się.
Odżywiaj się zdrowo.
Dbaj o sen – wysypiaj się.
Dbaj o relacje z innymi.
Myśl dobrze o sobie i bądź życzliwy dla innych.
Nie porównuj się z innymi.
Pozwól sobie na odpoczynek.
Rób to, co lubisz – dbaj o swoje pasje.
Stawiaj sobie wyzwania.
Ucz się nowych rzeczy.
Korzystaj z pomocy innych.
Korzystaj ze światła słonecznego – pamiętaj o witaminie D.
W ramach Zdrowia Psychicznego w oddziale przedszkolnym i klasach 1-3 zorganizowano następujące działania promujące dobre samopoczucie oraz dobrostan psychiczny:
,, Łap balans” – wyjście nad Zalew Strykowski w ramach odpoczynku i relaksu na łonie przyrody . Uczniowie odpoczywali na kocyku, grali w gry planszowe i sportowe. Uczestniczyli w ćwiczeniach jogi przy muzyce relaksacyjnej.
,,Pomoc nie przemoc” – uczniowie uczestniczyli w warsztatach przeprowadzonych przez panią pedagog i psycholog szkolną. Dowiedzieli się w jaki sposób przeciwdziałać przemocy fizycznej, psychicznej i emocjonalnej w rodzinie, klasie w szkole i gdzie szukać pomocy.
,,Święto empatii” – w szkolnym życiu nie brakuje emocjonalnych sytuacji i wydarzeń, dlatego ważne jest rozmawianie nt. emocji towarzyszącym uczniom w różnych sytuacjach dnia codziennego. Podczas zajęć dzieci przypomniały sobie co to są emocje, jakie są rodzaje emocji, odzwierciedlały je w mimice twarzy, odgrywanych scenkach. Grały w gry planszowe o emocjach , wypełniały karty pracy ,,Moje emocje” uczestniczyli w zabawach ruchowy z balonami z różnymi minkami.
Mamy nadzieję, że wszelkie zorganizowane działania w tym zakresie spowodowały, iż nasi uczniowie w sposób świadomy zadbają o swoje zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie swoje oraz swoich kolegów i koleżanek.







