logoBIP

Uznaliśmy wiec, ze jest to doskonała okazja, by sięgnąć po pióro, papier i napisać… tradycyjny list.

Niedawno przypadał też -Dzień zdrowia psychicznego. Dlatego niejako łącząc oba „nietypowe święta” uczniowie naszej szkoły zostali zachęceni do wzięcia udziału w szkolnej akcji pisania listów, których tematem przewodnim było słowo: EMPATIA.

Wyzwanie podjęli nie tylko ci starsi uczniowie (z klas IV-VIII), ale i trzecioklasiści. A było nim… napisanie listu do dowolnej osoby ze szkoły (np. do wybranego kolegi/koleżanki, nauczyciela, dyrektora, pracownika obsługi czy administracji). W treści listu należało wykazać się empatią, wyrazić troskę o czyjeś samopoczucie, „powiedzieć” coś miłego drugiej osobie, docenić ją, spróbować zrozumieć, podziękować jej za coś, np. za okazane wsparcie, czy po prostu za to, że ten ktoś po prostu jest obok. Ot taka forma życzliwości, miłe słowa przekazane drugiej osobie w formie tradycyjnego listu (napisanego odręcznie). List można było ozdobić lub napisać na papeterii i wrzucić do specjalnie przygotowanej (na potrzeby szkolnej akcji) skrzynki pocztowej.

Celem akcji związanej z Międzynarodowym Dniem Pisania Listów było: kształtowanie wrażliwości wobec innych ludzi; rozwijanie wyobraźni i empatycznego nastawienia na innych; docenianie roli korespondencji w umacnianiu więzi międzyludzkich; dbałość o estetykę zapisu; kształtowanie umiejętności redagowania listu oraz posługiwania się poprawną polszczyzną.

Dziś często dzieci spotykają się z hejtem, zarówno w sieci, jak i poza nią. Zdarza się, ze spada ich samoocena, pewność siebie. Gdy zostają doceniane przez osoby, zwłaszcza te bliskie, bo z ich otoczenia, czują się ważne i potrzebne. Ale równie ważna jest umiejętność dostrzegania innych i doceniania ich. Empatia jest istotnym elementem radzenia sobie z emocjami (zarówno własnymi, jak i innych osób), co jest niezbędne dla budowania silnych i satysfakcjonujących relacji interpersonalnych. Empatia jest kluczowa dla rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka, dlatego ważne jest, aby wspierać jej rozwój u dziecka już od najmłodszych lat.

Bycie empatycznym człowiekiem odgrywa kluczową rolę w budowaniu i utrzymaniu zdrowych relacji z otoczeniem. Dzięki niej potrafimy zrozumieć i uwzględnić potrzeby, uczucia i oczekiwania innych osób, co prowadzi do wzajemnego szacunku, zaufania i zrozumienia.

Podsumowaniem akcji było rozdanie listów adresatom. Uczniowie z zaangażowaniem czytali to, co napisali do nich koledzy i koleżanki. Listy dostali też niektórzy nauczyciele. Ale chyba najwięcej korespondencji trafiło do rąk pań pracujących w kuchni. Wierzymy, ze wszystkim adresatom miłe słowa skierowane w ich kierunku sprawiły dużo radości i frajdy.